Europese solidariteitsorganisaties engageren zich tot meer samenwerking

XIX Encuentro Europeo

Op 23 en 24 november wisselden ruim 300 vertegenwoordigers van een honderdtal organisaties uit 25 landen van gedachten over de centrale vraag: hoe kunnen we onze strijd tegen de VS-blokkade tegen Cuba versterken? 

Cuba rekent op onze acties!
De huidige context maakt de strijd tegen de blokkade meer dan ooit nodig. José Luis Rodriguez  (Cubaans minister van economie 1995-2009) gaf met sprekende cijfers aan hoe de 243 extra sancties van Trump en corona de economie van Cuba zwaar verstoord hebben. De handelsbalans is geëvolueerd van een overschot van 1.347 miljard pesos in 2018 naar een tekort van 1.563 miljard pesos in 2022. De kredietwaardigheid van Cuba is afgezakt tot niveau C. De regering kampt met een permanent tekort aan buitenlandse deviezen om de noodzakelijke invoer van voedsel, geneesmiddelen en petroleum te betalen.
Rigoberto Zarza, directeur ICAP Europa, wees in zijn inleidende boodschap erop dat de Europese Unie haar eigen wetgeving (Verordening 2271/96) tegen de extraterritoriale toepassing van de Helms-Burton wet niet toepast. Nochtans hebben de meeste boetes die de VS uitdeelt, betrekking op Europese bedrijven. De solidariteitsorganisaties staan voor de uitdaging om de druk op de Europese Commissie en de nationale regeringen op te voeren. 
Daarna verdeelden de deelnemers zich in drie commissies.

Commissie 1: Versterking van de solidariteitsbeweging met Cuba
Er was grote eensgezindheid om de politieke campagnes tegen de blokkade van Cuba te versterken. Wij moeten onze campagnes richten naar de Europese Unie en onze regeringen. Zij stemmen massaal tegen de blokkade in de VN, maar doen er effectief niets tegen. De grote vraag is: Hoe krijgen we onze beleidsmakers zover? Een belangrijk instrument moet de oprichting van een Europese werkgroep worden met vertegenwoordigers van elk land, die de samenwerking stabiliteit en continuïteit geeft. Via (twee-)maandelijkse videoconferenties kan de werkgroep beslissingen nemen over gemeenschappelijke campagnes of acties over de belangrijkste thema’s als: Cuba weg van de lijst van landen die terrorisme steunen en de extraterritoriale gevolgen van de VS-blokkade in Europa. Een Europese actiedag in de herfst ’25 naar aanleiding van de stemming van de Cubaanse resolutie tegen de blokkade in de Verenigde Naties zal verder geconcretiseerd worden. Gezamenlijke campagnes moeten gehoord worden in de pers én het Europees  en de nationale parlementen. De grote uitdaging is om onze sociale basis te verruimen, vooral naar jongeren toe. Ook moeten we investeren in goede contacten met de pers en onze politici.

Commissie 2: Solidaire economische samenwerking met Cuba 
De dramatische situatie in Cuba dwingt de solidariteitsbeweging om bestaande of nieuwe economische acties te steunen. De organisaties die nu al actief concrete economische samenwerking met Cuba hebben, zullen de bijdragen van andere initiatieven coördineren. Zo kan Cuba Coopération France fondsen verzameld in andere landen gebruiken om een container met melkpoeder te versturen. MediCuba-Zwitserland kan alle steun gebruiken om pacemakers en ander medisch materiaal te versturen. Voor nieuwe initiatieven kan de Cubaanse Vriendschapsorganisatie ICAP concrete projecten van lokale instanties in Cuba aanreiken.
Daarnaast pleitte de commissie ook voor een Europese campagne “Ga naar Cuba – Allons à Cuba”. Het toerisme in Cuba herstelt zich maar traag na de zware terugval na corona. Deze sector is van kapitaal belang voor Cuba en een belangrijke bron van buitenlandse deviezen. Ook rekent ICAP op een actieve rekrutering voor de solidariteitsbrigades.

Commissie 3: Versterking van de communicatie over Cuba
Hoe kunnen we onze communicatie beter afstemmen op een breed publiek dat niet noodzakelijk veel weet over Cuba? Een centrale rol kan het agentschap CubaInformación spelen, dat uitstekende artikels levert over de Cubaanse realiteit. In een veranderd medialandschap, moeten we sterk inzetten op de nieuwe sociale media, in het bijzonder de favoriete communicatiemiddelen van de jeugd én uitpakken met meer emotioneel-geladen reportages. Ook in deze commissie klonk de oproep tot meer Europese samenwerking en uitwisseling. De commissie stelt voor om in 2025 een zeer grote visuele campagnes via postkaarten, folders, posters, enz. gezamenlijk op te zetten.

Slotbeschouwing: de conferentie getuigde van de vastbesloten wil om Cuba te blijven steunen. De Europese solidariteitsbeweging staat nu voor de grote uitdaging om efficiënte coördinatiekanalen tussen de landen op te richten die alle mooie voorstellen gaat omzetten in succesvolle campagnes. Er is dus werk aan de winkel in elk land, ook voor ons in België.